Autism och utvecklingsstörningar tär på det goda samhällets resurser. Förkleningar under ålderdomen är alla politiker´s dilemma.
För gemene man styr omgivningen lyckan i varje livsepok.
Barn behöver omsorg och hjälp till dess hjärnan är fullutvecklad. I det stadiet skall VÄRDET av mental träning och studier , att följa vad som sker med Google Earth.
Under den produktiva delen av livet faller det sig naturligt att förbättra miljön som de egna barnen upplever.
I livets slutskede , då kroppsliga system sviktar, då hjärnan uppfattar omgivningen som kaos, är lösningen att med omsorg och ordning i boenden göra livet lyckligt.
EU och stater borde sätta uppväxande barn på piedestaler i form av HUVUDMÅL.
I USA har alla K-12 finansierade skolor huvudmålet:
" Skapa medborgare som med rätta val under livet påskyndar den egna välfärden, såväl som samhällets utveckling".
De sista 15 åren av fMRI och genteknologi har öppnat för vardagliga riktlinjer i termer av RÄTT eller FEL i SKOLAN , då skolan eller stadsdelar, regioner förlorar det goda livet.
En modig man: Michael Merzenich , tar sig för med att beskriva kontentan av alla vetenskaper ur perspektivet av hjärnans plastiska utvecklingsförmåga.
Exploring the re-wiring of the brain.
Dagens akademiker har slitit med kommunikationskvalité i olika livssituationer. Men då det skall läras ut känner inte elever igen sig. Humanister arbetar med att förstå grammatik och språkets kulturella betydelse med Linguistik. Men man kan inte använde de insikterna i det praktiska vardagliga livet.
Varje personlig sekund är en öppning för utveckling, barnen måste lära sig att varje dag träna sig mentalt. Trixet är att finna utmaningar ur det som lockar, eller ur det man inte alls begriper.
Livsstilen att ständigt bearbeta det som "känns" fel kan hjärntvättas in i kulturen.
Rättare sagt kan NYFIKENHETEN och förändringsviljan hållas vid liv under skolåren, då hjärnan programmeras att skapa "personligheten" som bringar lyckan återstående epoker i livet.
En daglig insikt om förmåga att göra bättre, skapar trygghet. Idrottsmän förbättrar fysisk förmåga med stor ansträngning. Mentala förmågor finns med oändlig redundans i hjärnan. Det är vällustigt och givande att tänka i större och bredare banor. Mentorer och medintressenter i väldigt triviala, såväl som livsavgörande frågor möts på Internet.
Hjärnan är inte som en DATOR.
Hjärnan spelar mot en abstraktion av verkligheten.
Fylls abstraktionerna och den verkliga substantiella vardagen med modern nyupptäckt vetenskap så finns de bästa förutsättningar för att MÅL uppfylls. VÄLFÄRD och LYCKA varar i generationer.
För systemvetare så fanns bred insikt, kring det som Michael Merzenich talar om, redan i början på 1980-talet. Men det krävdes ett decennium av PERSONLIG strävan att nå INSIKTEN.
Insikten gömdes i systemeringar och program. Det har varit omöjligt att TALA om Intellektets natur till efter år 2000.
Genomprojektet HUGO skulle ju detaljbeskriva med utgångspunkt i GENER.
Men hjärnans spel mot omgivningen avaktiverar den personliga genkontrollen!! Epigenitiken!
Michael beskriver på 20 minuter. DET VIKTIGASTE SOM POLITIKER OCH BYRÅKRATER BORDE VETA OM VARANDETS GRUNDREGLER.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar